با خواص کشک بیشتر آشنا شویم

سه شنبه 22 خرداد 1397
15:54
دینا

کشک یکی از محصولات لبنی پرکالری است که همراه بسیاری از غذاها استفاده می شود. کشک سرشار از مواد مغذی است که هر یک از آن مزایای بسیاری برای سلامتی دارند. بسیاری از خواص کشک ناشی ازکلسیم, پروتئین و ویتامین های موجود در آن است.



کشک یکی از محصولات لبنی پرکالری است که همراه بسیاری از غذاها استفاده می شود. کشک سرشار از مواد مغذی است که هر یک از آن مزایای بسیاری برای سلامتی دارند. بسیاری از خواص کشک ناشی ازکلسیم, پروتئین و ویتامین های موجود در آن است.

خواص کشک

کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین B3 از جمله مهمترین مواد مغذی موجود در کشک هستند. هر یک از این مواد مغذی اثرات مفیدی بر بدن می گذارند. مصرف کشک همراه با برخی غذاها مانند آش, بادمجان و …موجب لذیذتر شدن آن غذا می شود. کشک از دوغ به دست آمده از کره, تهیه می شود. این ماده غذاییاغلب خواص شیر را دارد. همانطور که می دانید پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان یکی از مهمترین خواص شیر و محصولات لبنی است. در واقع وجود مقادیر بالای کلسیم و فسفر در شیر و کشک باعث شده این مواد غذایی از منابع تامین کننده کلسیم به شمار روند. از این رو یکی از موثرترین خواص کشک, تامین منابع مورد نیاز برای درمان پوکی استخوان است.

اسیدهای آلی موجود در کشک به ضد عفونی کردن معده، روده ی کوچک و روده ی بزرگ کمک می کنند که این از مهم ترین خواص کشک است.

خواص کشک در بدن سازی

۱۰۰ گرم کشک حاوی ۱۵ تا ۲۱ گرم پروتئین, ۳ تا ۱۱ گرم چربی, ۶۱ تا ۷۷ گرم کربوهیدرات و ۶ تا ۱۰ گرم آب و نمک است. به همین دلیل یکی از منابع بزرگ پروتیئن های حیوانی و تامین کالری به شمار می رود. از این روبا این خواص کشک، مصرف این ماده غذایی به ورزشکاران که نیاز به کالری بیشتری دارند, توصیه می شود. تنها نکته قابل توجه در مصرف کشک این است که نمک این ماده غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مضر است, به این افراد توصیه می شود از کشک های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنند.

گلوتاتیون از جمله مهمترین ترکیبات موجود در کشک می باشد. سم زدایی, تقویت سیستم ایمنی بدن, تسکین عوارض ورزش های سنگین, کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی و … از جمله مهمترین فواید و خواص کشک ناشی از وجود این ترکیب است. همچنین کشک خشک چون چربی ندارد می تواند برای افراد چاق مفید باشد و کالری مورد نیاز بدن آن ها را تامین کند. در واقع یکی دیگر از خواص کشک این است که موجب آب شدن چربی های اضافی بدن شده و ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن به شمار می رود. شرط اینکه نمک آن کم باشد.

خواص کشک خشک

کشک خشک دارای بالاترین سطح از پروتیئن حیوانی است. از این رو منبع خوبی برای کودکان در حال رشد می باشد. همچنین برخی افراد به دلیل عدم تحمل لاکتوز نمی توانند از شیر استفاده کنند. مصرف کشک گزینه مناسبی برای این افراد به منظور دریافت مواد مغذی موجود در شیر می باشد. اگرچه در فرآیند خشک کردن کشک, مقادیری از ویتامین B2 آن کاهش پیدا می کند, با این حال این نوع کشک از منابع سرشار ازکلسیم و پروتیئن به شمار می رود. پروتئین موجود در این ماده غذایی به خوبی و با سرعت بالایی جذب بدن می شود. یکی از مهمترین خواص کشک خشک, فاقد چربی بودن آن است. از این رو مصرف این ماده غذایی برای افراد مبتلا به چربی خون بالا نیز بلامانع می باشد.

با توجه به مطالب بیان شده, مصرف کشک برای سلامتی همه افراد در هر گروه سنی مناسب است. با وجود خواص کشک, تهیه و نگهداری این ماده غذایی بسیار مهم است. چرا که کشک به سرعت فاسد می شود. بوی تند و زننده ، تغییر رنگ ، بوی نامطبوع ، غلیظ شدن بیش از حد از جمله مهمترین علایم فساد کشک می باشند.


[ بازدید : 87 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به dina1386 است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]